تاپو چیست و انواع آن کدام است؟

27 ژوئن 2022
0 دیدگاه

تاپو چیست و انواع آن کدام است؟

تاپو چیست و انواع آن کدام است؟

ما در این مقاله تاپوTAPU، یا همان سند در ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم و به موضوعاتی مانند هزینه انتقال تاپو در ترکیه، با ما همراه شوید.

همان‌طور که می‌دانید هستید کشور ترکیه در سالیان اخیر امکان مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری را برای اتباع سایر کشورها فراهم کرده است و شما به‌عنوان یک فرد خارجی می‌توانید با خرید ملک، تأسیس شرکت، اشتغال، تحصیل و… به این کشور مهاجرت کنید. ما نیز کوشیده‌ایم تا با ارائه مشاوره و بیان اطلاعات مفید در زمینه چگونگی مهاجرت به ترکیه همراه و همگام شما در مسیر رسیدن به رؤیاهایتان باشیم.

تاپو چیست؟

در وهلۀ اول قصد دارم مفهوم تاپو را مورد بررسی قرار دهیم. به زبان ساده، تاپو همان سند در ترکیه است. سندی که نشان می‌دهد شما بر ملک یا املاکی حق مالکیت دارید. تاپو تعیین می‌کند که چه کسی مالک یک ملک است و مشخصات آن فرد مانند نام، نام خانوادگی و… بر روی آن درج شده است.

شما در هنگام خرید یا فروش ملک و انتقال سند در ترکیه می‌بایست کاملاً هوشیار و مراقب باشید و ترجیحاً از یک وکیل کاربلد و باتجربه کمک بگیرید تا انتقال تاپو به‌عنوان سندی ارزشمند به شکل صحیح انجام گیرد.
برای خرید یا فروش یک ملک در ترکیه می‌بایست به اداره ثبت املاک و مستغلات تاپو مراجعه نمایید و انتقال سند را انجام دهید. در این اداره، سند به‌صورت رسمی ثبت و مهروموم می‌شود و آنگاه شما می‌توانید از مالکیت خود بر ملک موردنظر اطمینان حاصل نمایید.

هنگام خرید ملک، شما تاپو را دریافت خواهید کرد اما در زمان اجاره ملک، تنها اجاره‌نامه ملک در اختیار شما قرار می‌گیرد. باید این موضوع را در نظر بگیرید که حتی در صورت اجاره ملک برای یک ماه، باز هم باید اجاره‌نامه را دریافت نمایید تا در صورت لزوم بتوانید آن را به پلیس یا سایر نهادهای ذی‌ربط ارائه دهید.

هزینه انتقال سند در ترکیه

شما برای خرید ملک علاوه بر هزینه انتقال سند در ترکیه، می‌بایست هزینه‌هایی مانند کمیسیون املاک، هزینه ترجمه، هزینه‌های محضری و… را نیز متقبل شوید.

مدارک موردنیاز برای انتقال تاپو

مدارک موردنیاز برای انتقال سند در ترکیه عبارت‌اند از:

سند ملک موردنظر (تاپو)، برخورداری از بیمه‌نامه، ارائه عکس از فروشنده و خریدار، حضور مترجم زبان مربوطه، ارائه نامه پایان کار و شهرداری، ارائه وکالت‌نامه معتبر توسط قوه قضاییه ایران (حتماً عکس‌دار باشد)، دریافت کد مالیاتی و برخورداری از پاسپورت، کارت ملی یا شناسنامه ترجمه شده

انواع تاپو

در ادامه بررسی فرایند انتقال سند در ترکیه، انواع تاپو را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تاپو دارای دو رنگ قرمز و آبی است که هرکدام از این انواع، برای هدف خاصی طراحی شده‌اند.

تاپو آبی:

تاپو آبی نشان‌دهنده این است که ملک خریداری‌شده توسط شما “زمین” است و هنوز ساخته نشده و یا در حال ساخت است. در حالت کلی، تاپو آبی بیانگر این است که ملک شما فاقد مجوز ساخت است.

تاپو قرمز:

پس از اینکه زمین مربوطه ساخته شود و ساخت‌وساز به پایان رسد، برای ملک مذکور سند مالکیت قرمز صادر می‌شود. سند قرمز برای املاکی صادر می‌شود که مالکیت طبقات را دریافت کرده باشند و یا ملک مسکونی‌ای را خریده باشند. سند تاپو قرمز دارای دو نوع سند کات ایرتیفاک و سند کات مولکیت است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

شما به‌عنوان یک فرد خارجی برای دریافت اقامت یا شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری و خرید ملک نیاز به ارائه سند تاپو دارید و تاپویی که به شما پس از خرید ملک ارائه می‌شود، تاپو قرمز است.

انواع تاپو قرمز

سند کات ایرتیفاک:

سند کات ایرتیفاک نشان‌دهنده سهم فرد از زمین در حال ساخت است. شما می‌توانید با ارائه سند کات ایرتیفاک اقامت یا شهروندی ترکیه را اخذ نمایید.

سند کات مولکیت:

در واقع سند کات مولکیت، سند نهایی ملک است که میزان حق قطعی شما از ملک را نیز مشخص می‌کند. این سند برای پروژه‌هایی که پایان یافته‌اند صادر می‌شود و اخذ سند کات مولکیت برای املاک قابل سکونت امری اجباری است.

اداره تاپو و کاداستر

اداره تاپو، در زمینه شفافیت معاملات بانکی فعالیت دارد و ضامن قانونی این حوزه است. در واقع می‌توان گفت که اداره تاپو همان اداره مسکن ترکیه است. مسئولیت صدور سند و تأیید اعتبار سند در ترکیه بر عهده این اداره است. شما نیز برای دریافت تاپو (سند در ترکیه) می‌بایست به این اداره مراجعه فرمایید.

نکات مهم در زمینه انتقال سند در ترکیه

  • شما می‌بایست تنها ده درصد از مبلغ کل را به‌عنوان بیعانه پرداخت کنید و می‌بایست پرداخت باقی مبلغ را به زمان انتقال سند موکول نمایید.• پیش از اطلاع‌یافتن از قانونی و معتبر بودن ملک، هیچ هزینه‌ای را پرداخت نکنید.
    • پیش از اینکه قرارداد منعقد شود، کپی تاپو یا همان سند در ترکیه را دریافت نمایید.
    • پیش از امضا، قرارداد را مطالعه نمایید تا دقیقاً مطابق توافق فی‌مابین نوشته شده باشد.
    • پیش از معامله حتما برگه اکسپرتیز را مالک بخواهید.

سخن آخر

با مطالعه متن فوق دریافتیم که تاپو یا همان سند در ترکیه، سند و مدرکی بسیار ارزشمند است که می‌تواند موجبات دریافت اقامت یا شهروندی شما عزیزان را فراهم آورد، پس می‌بایست نهایت دقت خود در فرایند نوشتار قرارداد و انتقال تاپو را به کار ببندید.

ارسال دیدگاه