نرخ سود بانکی در ترکیه

29 ژوئن 2022
0 دیدگاه

نرخ سود بانکی در ترکیه

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین اقدامات بعد از دریافت اقامت ترکیه بدون شک افتتاح حساب در بانک های این کشور می باشد. شاید این سوال برای شما به وجود آید نرخ سود بانکی در ترکیه به چه صورت است؟ در ادامه این مطلب به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت تا پایان ما با همراه باشید.

افتتاح حساب در بانک های این کشور باعث شده است شما عزیزان به راحتی بتوانید به عنوان یک شهروند عادی از تمامی خدمات در این کشور از قبیل دولتی، تسهیلات و عادی استفاده کنید. برای آشنایی کافی در مورد افتتاح حساب و سود بانکی با ما تا ادامه این مطلب همراه باشید.

آشنایی با انواع نرخ سود بانکی در ترکیه

باید این مطلب را بیان کرد در چند سال اخیر نرخ سود بانکی در ترکیه کاهش پیدا کرده است. این نرخ ثابت در سال 2022، 14 و یا 15 درصد با کاهش مواجه شده است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید مقدار سود بانکی در شعبه های مختلف بانک با توجه به نظر و خواسته رئیس بانک می تواند متفاوت باشد.

این سود نیز مانند تمامی کشورها در ترکیه به صورت سالانه محاسبه می گردد. در نظر داشته باشید برای افتتاح حساب و استفاده از سود های بانکی بدون دریافت اقامت و پاسپورت کشور ترکیه امکان پذیر نیست. شرایط دریافت سود در ترکیه با مقایسه با ایران متفاوت می باشد.

کاملا این موضوع واضح است ترکیه مانند کشور های دیگر دارای سیستم و قوانین بانکداری خاص خود می باشد. سود بانکی از مهم ترین قسمت ها است که امروزه بسیار مورد توجه مهاجران ایرانی و خارجی قرار گرفته است. نحوه سود دهی به صورت ماهانه، سالانه و روز شمار می باشد. و درصد سودی که دریافت می کنید به نوع سپرده و مبلغی که برای سپرده در نظر دارید بستگی دارد. در ادامه با انواع نرخ سود های بانکی آشنا خواهید شد:

سود بانکی روز شمار در ترکیه

همانطور که می دانید بانک های ترکیه از سودی که به شما تعلق می گیرد مبلغی را به عنوان مالیات کم می کنند. این مالیات ممکن است بین 5 تا 10 درصد سود دریافتی باشد. در ابتدا باید بدانید مفهوم نرخ سود بانکی در ترکیه به صورت روز شمار در مقایسه با ایران متفاوت می باشد.

از این رو سود فقط بر حساب های بانکی که به صورت سپرده هستند تعلق می گیرد. همچنین این نکته مهم را در نظر داشته باشید سودی که به صورت ماهیانه دریافت می کنید با میزان سود سالانه تفاوتی ندارد.

نرخ سود شناور در بانک های ترکیه

نرخ سود بانکی در ترکیه به صورت شناور با توجه به دستورات بانکی مرکزی ترکیه متغیر می باشد. از این رو ممکن است بیشتر و یا کمتر شود. برخی از بانک ها سود شناور به سپرده ها می پردازند. محاسبه نرخ سود سپرده بانکی در ترکیه برای حساب های دارای سود شناور به این صورت است که مقدار سود در ماه های مختلف متفاوت می باشد. در یک مثال ساده می توان گفت سود یک ماه 12 درصد و سود ماه دیگر ممکن است 18 درصد پرداخت شود.

نحوه محاسبه نرخ سود های بانکی ترکیه

با انواع نرخ سود بانکی در ترکیه به طور کامل آشنا شدید. برای محاسبه نرخ سود بانکی کمترین مقدار مانده حساب در یک ماه برای شما محاسبه و ضربدر 15 درصد می شود سپس مقداری که به دست می آید بر 365 روز تقسیم می شود. طبق این قانون و یا به اصطلاح فرمول نرخ سود بانکی محاسبه می گردد این نزخ به سود سالانه و یا ماهانه به شما تعلق می گردد.

افزایش نرخ سود بانکی در کشور ترکیه

به طور کلی می توان گفت نرخ سود بانکی در ترکیه با توجه به مبلغ سپرده گذاری تغییر می کند. در برخی موارد ممکن است طبق نظر رئیس شعبه این مبلغ بیشتر شود. طبق آمار و تحقیقات سود بانکی در ترکیه در سال 2018 تا 28 درصد نیز افزایش پیدا کرده بود.

اما با توجه به برخی بحران های مالی در این کشور این سود به طور قابل توجهی کاهش یافت. امروزه میزان سود در کشور ترکیه در بانک های مختلف بین 10 الی 15 درصد می باشد. در بانک های این کشور به سپرده های یورو و دلاری نیز سود تعلق می گیرد.

راهنمای دریافت سود سپرده بانکی در ترکیه

با شرایط و قوانین نرخ سود بانکی در ترکیه به طور کامل آشنا شدید. برای دریافت سود بانکی در این کشور باید برخی نکات را در نظر داشته باشید. در ابتدا باید نسبت به افتتاح حساب در بانک های ترکیه اقدام کنید. برای افتتاح حساب باید خودتان به صورت حضوری به بانک مورد نظر مراجعه کنید توجه داشته باشید افتتاح حساب با وکالت غیر امکان نخواهد داشت.

اگر اقامت ترکیه را ندارید باید آدرس معتبری را به بانک ارائه دهید. برای اثبات اعتبار آدرس باید قبض برق، آب و… را که به نام خودتان است ارائه دهید. فراموش نکنید در صورتی که کد مالیاتی دارید می توانید به راحتی در کمتر از یک ساعت در بانک های ترکیه حساب جدیدی را باز کنید.

از این رو می توانید از مزایای سود سپرده بانکی در ترکیه بهره مند شوید. با گفتن این مطالب شاید این سوال برایتان به وجود آید برای سرمایه گذاری دریافت سود سپرده بانکی در ترکیه بهتر است یا خرید ملک؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کرد مستقیما به نظر شخصی و اهداف خودتان بستگی دارد.

سخن پایانی

در این مطلب همانطور که گفته شد با نرخ سود بانکی در ترکیه به طور کامل آشنا شدید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید مقدار سود بانکی در شعبه های مختلف بانک با توجه به نظر و خواسته رئیس بانک می تواند متفاوت باشد. این سود نیز مانند تمامی کشورها در ترکیه به صورت سالانه محاسبه می گردد.

سوالات متداول نرخ سود بانکی در ترکیه

  1. محاسبه نرخ سود های بانکی ترکیه به چه صورت است؟
    برای محاسبه نرخ سود بانکی کمترین مقدار مانده حساب در یک ماه برای شما محاسبه و ضربدر 15 درصد می شود سپس مقداری که به دست می آید بر 365 روز تقسیم می شود. طبق این قانون و یا به اصطلاح فرمول نرخ سود بانکی محاسبه می گردد این نزخ به سود سالانه و یا ماهانه به شما تعلق می گردد.
  2. انواع نرخ سود بانکی در ترکیه به چه صورت است؟
    سود بانکی روز شمار در ترکیه و نرخ سود شناور در بانک های ترکیه.
  3. دریافت سود سپرده بانکی در ترکیه به چه شکل می باشد؟
    در ابتدا باید نسبت به افتتاح حساب در بانک های ترکیه اقدام کنید. برای افتتاح حساب باید خودتان به صورت حضوری به بانک مورد نظر مراجعه کنید توجه داشته باشید افتتاح حساب با وکالت غیر امکان نخواهد داشت. اگر اقامت ترکیه را ندارید باید آدرس معتبری را به بانک ارائه دهید. برای اثبات اعتبار آدرس باید قبض برق، آب و… را که به نام خودتان است ارائه دهید. فراموش نکنید در صورتی که کد مالیاتی دارید می توانید به راحتی در کمتر از یک ساعت در بانک های ترکیه حساب جدیدی را باز کنید.

ارسال دیدگاه