راهنمای رجیستر گوشی در ترکیه

17 جولای 2022
0 دیدگاه
راهنمای رجیستر گوشی در ترکیه

 

راهنمای رجیستر گوشی در ترکیه

راهنمای رجیستر گوشی در ترکیه

رجیستر کردن گوشی در ترکیه چگونه است؟

دوستان همونطور که میدونید دولت ترکیه قانونی شبیه به قانون رجیستری موبایل در ایران برای جلوگیری از قاچاق موبایل رو اجرایی کرده و شما برای استفاده از اسمارت فون ها و گوشی ها تون نیاز به دونستن اطلاعاتی دارید تا بتونید در فرایند رجیستر کردن موبایلتون به مشکلی بر نخورید. خصوصا اینکه انجام دادن این امر در یک کشور خارجی نکات و ریزه کاری هایی طبق قوانین داره که در ادامه به این موارد هم اشاراتی خواهیم داشت.  پس اگر قصد مهاجرت به کشور ترکیه رو برای اقامت طولانی دارید باید به قوانین مربوط به رجیستر کردن موبایل در این کشور و فرایند قانونی اون اشراف و اگاهی داشته باشید. پس از حدود ۱۰ روز روشن بودن گوشی برای شما پیامکی از طرف مخابرات ترکیه ارسال می شود که گوشی شما باید طی ظرف ۱۲۰ روز رجیستر شود در غیر اینصورت در ترکیه غیر قابل استفاده خواهد بود.

چه زمانی نیاز به رجیستر کردن موبایل داریم؟

اگر شما به عنوان یک مسافر می خواهید تا ۴ ماه بعد از تاریخ ورود به ترکیه در اون کشور اقامت داشته باشید نیازی به رجیستر کردن گوشی خود ندارید. اما برای استفاده بیش از ۴ ماه، لازم است گوشی خود را رجیستر کنید.

اگر بعد از چهار ماه رجیستر نکنیم چه اتفاقی رخ میدهد؟

در صورت عدم رجیستر کردن، گوشی شما پس از مهلت قانونی از دسترس شما خارج شده و متاسفانه دیگر قابل رجیستر کردن هم نخواهد بود.

برای رجیستر کردن موبایل در ترکیه چه مقدار پول نیاز دارم؟

هزینه رجیستر کردن گوشی در ترکیه طبق اخرین تغییرات قانونی، 1838 لیر است. آیا بسته به مدل گوشی ما این رقم تغییر میکنه؟مثلا هزینه گوشی های ایفون با اندروید متفاوته؟

 قبل از سال ۲۰۲۱ این رقم برای گوشی های اپل با سایر گوشی ها متفاوت بود اما در سال جدید این رقم ثابت است و اصلا به نوع و مدل موبایل بستگی ندارد،شما با داشتن هر نوع موبایلی اعم از ویندوز فون،اندروید،آی او اس،بلک بری و با هر نوع برند باید همین هزینه را پرداخت کنید،زیرا این مبلغ ثابت است.

مزایای رجیستر گوشی ایرانی خریداری شده

اگر شما گوشی خریداری شده از ایران خود را در ترکیه رجیستر نمایید، میتوانید از این موبایل هم در ایران و هم در ترکیه بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید اما گوشی جدیدی در خاک ترکیه خریداری کنید و بخواهید از آن به طور طولانی مدت استفاده کنید دوباره باید همین فرایند را در ایران نیز تکرار کنید و برای رجیستر کردن گوشی در ایران دوباره باید هزینه کنید.

فرایند رجیستر کردن موبایل در ترکیه چگونه است؟

ضرب العجل ۱۲۰ روزه:

۱۲۰ روز پس از قرار دادن اولین سیم کارت ترکیه ای ( در پست سیمکارت های توریستی و دائمی در ترکیه انواع سیمکارت توضیح داده شده است) در گوشی شما آنتن قطع می شود،شما طی آن ۱۲۰ روز فرصت رجیستر کردن گوشی را دارید. شما در طول این مدت باید طبق شرایط خود یکی از دو فرایند زیر را انتخاب کنید:

اگر کارت اقامت دارید باید:

  • با اصل پاسپورت و کارت اقامت خود به یکی از دفاتر پست مرکزی مراجعه کنید. ( ۷ روش برای دریافت اقامت ترکیه)
  • با ارائه مدارک خود وثبت درخواست رمز دولت الکترونیک یا  E Devlet Şifresi را دریافت کنید
  • با رمز دریافتی وارد سایت دولت الکترونیک یا همان https://www.turkiye.gov.tr/ شوید
  • به بخش رجیستر گوشی رفته و پس از درج اطلاعات خود هزینه ۱۸۳۸ لیر را واریز کنید.

اگر کارت اقامت ندارید:

  • با گوشی تلفن همراه خودتان کد *#۰۶# را وارد کنید.
  • کد ۱۴ رقمی‌ای IMEI   که اختصاصی گوشی شما است و نمایش داده شده را یادداشت کنید.
  • با پاسپورت خود، این شماره و گوشی تلفن همراه به اداره مالیاتی محل سکونتتان مراجعه کنید
  • گوشی خودتان را به صندوق تحویل بدهید و فرم‌های مربوطه را پرکنید.
  • این فرم اطلاعات شما را دریافت کرده و پس از آن یک کارت برای ادامه مراحل به شما داده می‌شود
  • پس از آن یک فیش بانکی به شما داده می‌شود که باید به بانک رفته و آن را پرداخت کنید
  • فیش بانکی را به همراه کپی صفحه اول پاسپورت و آخرین مهر ورود به ترکیه گذرنامه‌تان به یکی از نمایندگی‌های تلفن همراه ترکیه می‌برید
  • با ارائه شماره سیم‌کارت و مبلغ مشخص شده، گوشی شما طی یک تا هفت روز رجیستر خواهد شد

نکته مهم: در این روش شما تنها مجازید که از یک خط موبایل استفاده کنید

به طور کلی ما در بخش به قوانین دولت ترکیه مبنی بر نظارت گوشی های موبایل اشاره کرده و قوانین و هزینه مورد نیاز آن که شامل ۱۸۳۸ لیر بود را بر شمردیم و به دو فرایند رجیستر کردن طبق داشتن کارت اقامت و استفاده از سایت دولت الکترونیک و استفاده از کد مالیاتی در صورت فقدان کارت اقامتی اشاره کردیم.

رجیستر گوشی دوسیمکارت در ترکیه

از انجا که برای گوشی های ۲ سیمکارت ۲ IMEI متفاوت وجود دارد شما میتوانید با پایان یافتن هرکدام تعویض اسلات سیمکارت را انجام دهید و بدین صورت از گوشی خود ۸ ماه استفاده کنید.

در بسیاری از موارد برای سیم دوم هم محدودیتی سیستم قائل نمیشود و شما میتوانید بدون رجیستر کردن گوشی در ترکیه به صورت نامحدود از آن استفاده کنید.

بهترین راهکار برای رجیستر

 با توجه به هزینه بالای رجیستری موبایل در ترکیه، ما پیشنهاد می دهیم که به خرید گوشی جدید در ترکیه بپردازید اما این را هم در نظر داشته باشید که خرید گوشی در ترکیه هزینه بیشتری نسبت به ایران بر دست شما میگذارد پس:

۱-اگر گوشی موبایل میان رده و پایین رده دارید: آنرا در ایران بفروشید و با هزینه دریافتی آن موبایل جدید در ترکیه تهیه کنید.

۲-اما اگر گوشی بالا رده مثل گوشی های حرفه ای و بالا رده سامسونگ و ایفون و… دارید بهتر است هزینه رجیستر را بپردازید زیرا خرید این برندها در ترکیه هزینه گزافی روی دست شما میگذارد و بهتر است از خرید گوشی های بالا رده در ترکیه چشم پوشی کنید.

راه های دیگر رجیستر گوشی در ترکیه

برای رجیستر کردن گوشی راه های دیگری نیز وجود دارند که اکثر موبایل فروشی ها آن را انجام می دهند. روش کار بدین صورت است که با استفاده از روت کردن گوشی اقدام به تغییر IMEI گوشی میکنند. این روش را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم زیرا باعث صدمات زیادی به گوشی میشود. هزینه این روش حدود بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیر می باشد.

ارسال دیدگاه