ازدواج در ترکیه برای ایرانیان | شرایط و قوانین 2022

23 جولای 2022
0 دیدگاه
ازدواج در ترکیه برای ایرانیان | شرایط و قوانین 2022

ازدواج در ترکیه برای ایرانیان | شرایط و قوانین 2022

ازدواج در ترکیه برای ایرانیان | شرایط و قوانین 2022

ثبت ازدواج در ترکیه

ازدواج در ترکیه مراحل خاص خودش را دارد. در کشور ترکیه ازدواج در شهرداری ثبت میشود و اگر با یک خارجی ازدواج میکنید باید بدانید چه مدارکی لازم دارید. میدانستید اگر هردو ایرانی هستید هم میتوانید در ترکیه ازدواجتان را ثبت و سند ازدواج بین المللی بگیرید؟
با ما همراه باشید.

ثبت ازدواج در ترکیه یا در ثبت احوال ایران

نکته اول: حتی اگر هر دوی شما ایرانی هستید، میتوانید ازواج خود را در ترکیه ثبت کنید و گواهی ازواج بین المللی بگیرید. این گواهی به زبان ترکی و انگلیسی است و سفارت کشورهای مختلف هم آن را به عنوان گواهی معتبر قبول دارد. نکته دوم: ثبت ازدواج در ایران و یا کنسولگری ایران مشمول قوانین ازدواج در ایران است و با تعیین مهریه حق طلاق و سایر حقوق معمول با مرد است پس برای گرفتن شروط پیش از ازواج باید به طور جداگانه برگه ها و مدارک لازم را امضا کنید. نکته سوم: میتوانید ازدواج خود را هم در ترکیه و هم در ثبت احوال ایران (از طریق کنسولگری) ثبت کنید.

بعد از ازدواج در ترکیه کافی است از طریق کنسولگریهاى ایران با ارایه سند ازدواج بین المللى در ترکیه و ثبت درخواست، ازدواج و نام همسر را در شناسنامه هایتان  ثبت و درج کنید. البته در این مرحله نظر بر اینکه فرد متقاضى ازدواج خانم یا اقا باشد شرایط فرق خواهد کرد و محدودیت‌هایی برای خانم‌ها در جهت ازدواج با همسر خارجی وجود دارد. نکته چهارم: ازدواج در ترکیه مثل اکثر کشورهای دنیا با فرد متاهل یا همان ازدواج چندهمسری قانونی نیست. پس اگر به فکر گرفتن زن دوم هستید باید ناامیدتان کنیم و بگوییم، ثبت این ازدواج در ترکیه امکان پذیر نیست.

مدارک و مراحل ثبت ازدواج در کنسولگری ایران در ترکیه

هموطنان گرامی ، براساس قانون و طبق ماده ٣١ سازمان ثبت و احوال کشور، کنسولگری‌هاى جمهورى اسلامى ایران در خارج از کشور با ارایه مدارک لازم نسبت به ثبت ازدواج یا طلاق در دفاتر مربوطه میتوانند اقدام کنند. همینطور میتوانید نام همسر خود را در شناسنامه‌تان ثبت کنید. دقت کنید برای ثبت ازدواج، اجازه پدر دختر یا گواهی فوت او نیاز است. البته اگر خانم پیش از این ازدواج کرده نیازی به این اجازه نیست. امور مربوط به ثبت ازدواج در بخش رایزنی فرهنگی کنسولگری ایران در ترکیه انجام میشود  البته در بخش فرهنگی سفارت ایران عقد شرعی نیز انجام می شود.

مزایای ثبت ازدواج در ترکیه

یکى از مزایاى ثبت ازدواج در ترکیه این است که میتوانید علاوه بر دریافت سند ازدواج ترکیه، سند ازدواج بین المللى هم بگیرید که علاوه بر زبان ترکى به چندین زبان نوشته شده و بدون ترجمه قابل ارایه به تمام کشورهاى دنیا جهت اخذ ویزا و اقامت به منظور پیوستن همسر از کشور محل سکونت خود است. همانطور که گفتیم ازدواج در ترکیه به صورت رسمی در شهرداری انجام میشود اما خانواده‌های مذهبی عقد امام در مساجد را هم دارند. عقد امام با خواندن خطبه عقد و تعیین مهریه است. البته این عقد برای ثبت در کشور ترکیه کافی نیست. عقد شهرداری هم طبق قوانین بین المللی است و بدون مهریه و با قانون نصف شدن اموال پس از طلاق انجام میشود.  در ترکیه افرادی مجاز به ازدواج هستند که ظرفیت و توانایی های ذهنی لازم در خصوص ازدواج را دارا می باشند.

  • ازدواج با محارم و بستگان نزدیک در ترکیه ممنوع می باشد. علاوه بر محارم، فرزندان دایی، عمو، عمه، خاله هم نمی‌توانند با هم ازدواج کنند.
  • ازدواج فرزند خواندگان با والدین و یا ازدواج والدین با فرزندان همسران قبل
  • در صورتی که فرد قبلا ازدواج کرده باشد حتما باید ازدواج قبلی به اتمام رسیده باشد و طلاق صادر شده باشد.
  • چند همسری در ترکیه نه تنها برای شهروندان این کشور بلکه برای اتباع خارجی و همچنین پناهندگانی که در این کشور نیز زندگی می کنند ممنوع است و جرم محسوب می گردد.
  • خانم ها تنها بعد از ۳۰۰ روز بعد از طلاق برای ازدواج مجدد در ترکیه میتوانند اقدام کنند (اصطلاحا باید عده نگه دارند) ، البته اگر گزارش پزشکی عدم بارداری ارایه شود که در این صورت از این ۳۰۰ روز معاف خواهند بود.
  • در ترکیه تنها افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند ازدواج کنند.

مدارک لازم برای ثبت ازدواج در ترکیه

١.چهار قطعه عکس

٢.برگه تجرد از کنسولگری

٣.ترجمه پاسپورت و شناسنامه و مهر و امضا دفتراسناد

۴.گواهی سلامت

۵.اگر کسی قصد شریک شدن در مال و اموال همسرش را ندارد از یک دفتر اسناد ترکیه (نوتر) برگه‌ای دال بر اینکه بعد از ازدواج زوجین هیچ تصرفی در مال و اموال همدیگر نخواهند داشت

۶.فرم مربوط به نام خانوادگی (اگر خانم تمایل به استفاده از نام خانوادگی خودش در کنار نام خانوادگی همسرش را دارد)

دو: برگه تجرد از کنسولگری ایران

جهت اخذ برگه تجرد اگر ازدواج اولتان است باید اجازه نامه پدر و در صورت فوتش جد پدری و یا عمو رو داشته باشید. البته اگر شناسنامه شما المثنی هست کلاً باید تشریف ببرید ایران و برگه تجرد بگیرید. بعد از آن کنسولگری با گرفتن ۱۸ یورو برگه تجرد به زبان ترکی صادر و مهر و امضا میکند. برای گرفتن سند ازدواج بین المللی، بعد از دریافت گواهی تجرد از کنسولگری ایران لازم است که آن را به تایید وزارت امور خارجه ترکیه برسانید. هزینه ای که برای این تایید در وزارت امور خارجه ترکیه، باید پرداخت کنید برای هر درخواست تنها ۱ لیر ترکیه است.

سه: گواهی سلامت

برای گواهی سلامت میتوانید به سراغ پزشک خانواده بروید و معمولا با آزمایش خون و عکس از ریه باید آن را به بیمارستان تحویل دهید. بیمارستان‌های دولتی و خصوصی فرقی نمیکند و هزینه آن با بیمه کمتر از ۱۰۰ لیر است.

چهار: ترجمه پاسپورت به ترکی

میتوانید پاسپورت را در کنسولگری ایران به ترکی رجمه کنید و یا با هزینه کمتر در یکی از دارالترجمه‌های معتبر ترجمه و سپس در دفتر ثبت اسناد (نوتر) آن را مهر و برابر اصل بگیرید. هزینه ترجمه پاسپورت و نوتر حدود ۲۵۰ لیر خواهد بود.

پنج: تحویل مدارک به شهرداری منطقه سکونت

بعد از این باید مدارک را به شهرداری منطقه ببرید، تا شما را به بخشداری منطقه ارجاع کنند و آنجا برگه‌ها را مهر و امضا شوند. در نهایت مدارک را دوباره به شهرداری برده و تاریخ عقد تعیین میکنید. برای عقدنامه و مراسم عقد تو شهرداری در روزهای هفته و آخر هفته ها هزینه های متفاوتی میگیرند، برای دونستن مبالغ باید تو اینترنت شهرداری محله ای که قراره عقد کنید سرچ کنید چون قیمتهای هر منطقه فرق داره و تو یه منطقه قیمت سالنهای مختلف هم متفاوته. به صورت متوسط برا خارجی‌ها پانصد تا هزار لیر هست.

نکته: در صورتی که یکی از زوجین یا هر دو به زبان ترکی مسلط نباشند حضور مترجم رسمی در زمان عقد الزامی است.

قوانین اقامت در ترکیه با ازدواج در ترکیه

صرف ثبت ازدواج در ترکیه به معنی گرفتن اقامت ترکیه نیست.  البته اگر یکی از زوجین اقامت یا شهروندی ترکیه را داشته باشد این حق به همسرش هم داده میشود. اگر با یک ترک ازدواج می‌کنید، به مدت سه سال اقامت شما با کارت صورتی و توریستی محسوب میشود. بعد از سه سال میتوانید درخواست شهروندی ترکیه و دریافت پاسپورت ترکیه کنید که با بررسی های محلی شهروندی ترکیه به شما تعلق میگیرد. نکته: فرقی نمیکند مرد تُرک باشد یا زن. در هر دو صورت قوانین یکسان است.

ارسال دیدگاه