اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه

7 جولای 2022
0 دیدگاه
اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه

اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه

اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه

یکی از موضوعاتی که خیلی جذاب است اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه است. این روش از اقامت نه تنها آسان ترین روش، بلکه بهترین روش نیز است. در ادامه به توضیح اقامت از طریق خرید ملک میپردازیم.

شهروندی یا اقامت در ترکیه از طریق خرید ملک

تفاوت هایی میان شهروندی و اقامت در ترکیه وجود دارد. اما به طور خلاصه شهروندی ترکیه یا به عبارتی دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک به ارزش 400 هزار دلار امکان پذیر است. ولی اگر شخصی ملک مسکونی با ارزش کمتر از  400 هزار دلار در ترکیه خریداری کند، تنها اقامت ترکیه به او داده میشود. طبق قوانین ترکیه صراحتا نوشته شده است که با گذشت 5 سال از حضور دائم شما در ترکیه شهروندی به شما تعلق میگیرد. اما در هیچ کجای این قانون اعلام نشده است که این اقامت باید به چه طریقی باشد تا به شهروندی ختم شود. از این رو در بخش ملک ابهاماتی پیش می‌آید که آیا بعد از 5 سال تمدید اقامت و داشتن شرایط تعیین شده میتوان شهروندی ترکیه را گرفت یا خیر. البته شما میتوانید اقامت کوتاه مدت یکساله خود را بعد از گذشت 5 سال تبدیل به اقامت دائم کنید.

مدارک لازم برای دریافت اقامت ملکی ترکیه

۱- کپی سند خانه ( تاپو)

۲- دریافت نوماراتاژ از شهرداری

۳- گزارش کارشناسی ارزش قیمت خانه یا همان اکسپرتیز

  • سایر مدارک همان مدارک دریافت اقامت توریستی هستند.

اقامت خانوادگی ترکیه از طریق ملک

اگر یک خانواده ملکی را خریداری کنند به همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال اقامت ترکیه از طریق خرید ملک تعلق می گیرد. اگر شما به صورت شریکی یک ملک را خریداری کرده باشید فقط به یک نفر که از اشخاصی که اسم آنان داخل سند آمده است اقامت ملکی از راه خرید خانه تعلق میگیرد.

حداقل قیمت خرید خانه برای اقامت ملکی ترکیه

حداقل قیمت خرید خانه در شهرهای بزرگ ترکیه باید 75 هزار دلار باشد و در شهرهای کوچک این مبلغ به 50 هزار دلار کاهش می یابد.

چرا اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه؟

یکی از مهمترین دلایل نزدیک بودن به ایران است. کشور ترکیه به دلیل هم مرز بودن با ایران یکی از کشور های مطلوب اقامتی برای ایرانیان است.  از این رو به راحتی میتوان بین ایران و ترکیه در سفر بود. مورد بعدی از مزایای اقامت ترکیه نزدیک بودن فرهنگ ایران و ترکیه است. به دلیل همسایگی این دو کشور، خیلی از مراسمات و رسوم های کشور  ایران را میتوان در ترکیه دید. کشور ترکیه دارای دو بخش آسیایی و اروپایی است و شما می توانید با توجه به گزینه مورد علاقتون، در بخش اروپایی و یا آسیایی این کشور مقیم شوید. کشور ترکیه و ایران به هم نزدیک هستند و از ایران به این کشور پرواز مستقیم وجود دارد. اقتصاد ترکیه رو به رشد است و می توان سرمایه گذاری مطمئنی را در این کشور انجام داد. برای ورود به ترکیه، ایرانیان احتیاجی به دریافت ویزا ندارند. (منتها محدودیت حضور در ترکیه دارند و می توانند تنها تا 90 روز بدون مجوز در این کشور بمانند.  شاید برای گرفتن اقامت ترکیه اصطلاحات زیادی را شنیده باشید و از این رو گیج شده باشید.

اقامت یکساله، اقامت توریستی و یا اقامت موقت، اصطلاحاتی است که شاید بارها شنیده باشید.

تمامی این اصطلاحات یکی هستند. اقامت کشور ترکیه به صورت توریستی، موقت و یکساله صادر میشود. که البته برای اقامت از طریق خرید ملک میتوان درخواست اقامت 2 ساله نیز داد. همچنین تمدید اقامت از طریق خرید ملک بدون هیچگونه مشکلی انجام میشود. در حالی که طبق آخرین قوانین ترکیه اقامت از طریق اجاره ملک فقط یکساله صورت میگیرد و بعد از یکسال اقامت کوتاه مدت شما باید به میزان یک سال خارج از کشور ترکیه باشید.

اقامت ملکی در ترکیه

شاید به ذهنتان رسیده باشد که با خرید زمین هم آیا اقامت ترکیه داده میشود؟ طبق آخرین قوانین مهاجرتی در ترکیه شما برای دریافت اجازه اقامت از طریق خرید، باید تاپو قرمز داشته باشید.

تاپو چیست؟

به سند املاک و مستغلات در ترکیه تاپو گفته میشود. تاپو ( سند ) زمین در ترکیه به رنگ آبی است و تاپو ملک قرمز رنگ است. برای داشتن اقامت یا شهروندی در ترکیه شما باید تاپو قرمز رنگ به اداره مهاجرت ارائه دهید. البته به طور کلی قوانین دیگری نیز در ترکیه برای افراد خارجی جهت خرید املاک و مستغلات وجود دارد.این قوانین به طور شفاف اعلام کرده است که افراد خارجی نمیتوانند زمین زراعی در روستا یا مناطق نظامی خریداری کنند.

مدت زمان اقامت و شهروندی با خرید ملک

یکی از مواردی که خیلی ها به اشتباه فکر میکنند، شهروندی در ترکیه تاریخ انقضا دارد. قوانین قدیم ترکیه اعلام کرده بود که هر فرد خارجی با خرید ملک یا املاک به مبلغ یک میلیون دلار، به مدت 3 سال شهروندی ترکیه را میتواند برای خود و خانواده خود بگیرد. اما بعد ها این قوانین تغییر کرد و در حال حاضر شما میتوانید با خرید ملک یا املاک به ارزش 400 هزار دلار برای خود و خانواده خود اقامت مادام العمر ترکیه را دریافت کنید.

البته همانطور که پیشتر اعلام شد شما میتوانید با خرید هرنوع ملک مسکونی به هر مبلغی اقامت کوتاه مدت ترکیه را گرفته و هر سال ان را تمدید کنید. البته توجه داشته باشید که اگر قصد دریافت اقامت دائم در ترکیه را داشته باشید باید از همان ابتدا حواستان به ورود و خروج کشور باشد. یکی از قوانینی که شما برای تبدیل اقامت کوتاه مدت به اقامت دائم باید رعایت کنید، مدت زمان ورود و خروج شما به ترکیه است. شما در سال بیش از 30 روز نمیتوانید خارج از ترکیه باشید. البته 15 روز از این 30 روز در نیمه اول سال و 15 روز بعدی در نیمه دوم سال باید باشد.

مدارک لازم برای درخواست اقامت دائم ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه

شرایط کلی که شما میتوانید بعد از 5 سال درخواست اقامت دائم ترکیه را داشته باشید بسیار شفاف است. این به این شرط است که اقامت ترکیه از راه خرید ملک باشد البته این موضوع را در نظر داشته باشید این است که هیچ لزومی بر تایید درخواست اقامت دائم شما از جانب دولت ترکیه وجود ندارد.

به عبارت دیگر ممکن است تمامی شرایط شما محیا باشد ولی دولت ترکیه با درخواست شما موافقت نکند. اما به طور کلی شرایط گرفتن اقامت دائم ترکیه به شرح زیر است:

  • نداشتن سوء پیشینه در 3 سال اخر اقامت خود در ترکیه
  • اقامت متوالی به میزان 5 سال در خاک ترکیه ( 30 روز در سال فقط خارج از ترکیه باشید )
  • اثبات توانایی مالی به میزانی که خود و خانواده خود را تامین کنید.
  • دارا بودن بیمه
  • نداشتن تهدید از سمت شما برای کشور و دولت ترکیه

بعد از داشتن این شرایط شما باید مدارک زیر را آماده کرده تا به اداره مهاجرت ارائه دهید.

  • فرم رسمی تقاضای اقامت
  • پاسپورت اصل و کپی فرد
  • مدارک مربوط به اقامت سابق
  • 4 الی 6 قطعه عکس
  • بیمه درمانی معتبر
  • مدرکی معتبر جهت مطمئن کردن دولت ترکیه مبنی بر عدم دریافت کمک های مالی از هیچ ارگانی

در حال حاضر شما شرایط گرفتن اقامت دائم کشور ترکیه را دارید و مدارک موجود را آماده کرده اید.

حال برای انجام این پروسه به ترتیب زیر باید اقدام نمایید.

  • ابتدا فرم آنلاین تقاضای اقامت ترکیه را از طریق سایت اداره مهاجرت پر نمایید، سپس سیستم روز و زمان ارائه مدارک را به شما اعلام می کند.
  • در صفحه نهایی به شما زمان و مدارکی را که باید همراه داشته باشید را اعلام میکند.
  • از این صفحه پرینت بگیرید و تا روز مصاحبه همراه خودتان داشته باشید.

محل مصاحبه و ارائه مدارک اداره مهاجرت شهری است که ملک خریده اید.

شما بعد از زمان مصاحبه می توانید تنها ۱۵ روز خارج از ترکیه باشید ولی بعد از دریافت اقامت ترکیه می توانید به مراتب ورود و خروج داشته باشید.

ارسال دیدگاه