سامانه میخک چیست؟ آموزش و نحوه ثبت نام

4 جولای 2022
0 دیدگاه

سامانه میخک چیست؟ آموزش و نحوه ثبت نام

سامانه میخک چیست؟ آموزش و نحوه ثبت نام

سامانه میخک (تاک سابق) سایت رسمی فعالیت های کنسولگری ایران در خارج از کشور است. این سامانه‌ برای مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی ایرانیان مقیم خارج از کشور از جمله تنظیم وکالتنامه است. خدمات این سامانه بسیار گسترده است که در ادامه به آن ها میپردازیم. این سایت تمامی امور کنسولگری ایران را برای هموطنان انجام میدهد. حتی برای ملاقات با کنسولگری میتوانید از همین سامانه وقت بگیرید.

خدمات سامانه میخک

همانطور که پیش تر گفته شد خدمات سایت میخک بسیار گسترده است. بخشی از خدمات سامانه میخک به ترتیب زیر است:

تایید مدارک تحصیلی

دانشجویانی که به قصد ادامه تحصیل به خارج از کشور مراجعه میکنند میتوانند برای تاییدیه تحصیلی خود به این سامانه مراجعه کنند. همچنین در صورت واجد شرایط بودن میتوانند درخواست ارز دانشجویی از همین سامانه داشته باشند.

تایید مدارک پزشکی

افرادی که برای درمان خود به خارج از کشور مراجعه میکنند میتوانند با مراجعه به این سامانه مدارک پزشکی و پرونده بیماری خود را تایید کنند. در این حالت میتوانند هزینه های خود را از بیمه مربوطه دریافت کنند.

گواهینامه رانندگی

در صورتی که قصد بین الملل کردن گواهینامه خود را داشته باشید میتوانید از طریق این سامانه این کار را انجام دهید. البته گواهینامه بین الملل در کشورهای دیگر از اعتبار بالایی برخوردار نیست. به طور مثال در کشور ترکیه گواهینامه بین الملل فقط 6 ماه اعتبار دارد.

تمدید گذرنامه (پاسپورت)

کسانی که مدت زیادی در خارج از کشور به سر برده باشند برای بازگشت ممکن است تاریخ پاسپورتشان تمام شده باشد. حتی ممکن است در خارج از ایران گذرنامه خود را گم کرده باشند. برای این منظور میتوانند با مراجعه به این سامانه درخواست تعویض یا المثنی گذرنامه خود را داشته باشند.

گواهی عدم سوء پیشینه

برای برخی از امور باید گواهی عدم سوء پیشینه از کشور مبدا نیز ارائه داد. به طور مثال برای دریافت شهروندی ترکیه باید این گواهی را ارائه دهید. سامانه میخک این گواهی را برای هموطنان ارائه میدهد.

تنظیم وکالت نامه

یکی از مهمترین و پرکاربردی ترین خدماتی که این سامانه به هموطنان خارج از کشور ارائه می‌دهد تنظیم وکالتنامه است. برای تایید و ارائه وکالت نامه ( چه از ایران به سایر کشورها و چه بلعکس) میتوان از این سامانه استفاده کرد.

نحوه کار با سایت

در ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید. برای این منظور بعد از ورود به از بخش ثبت نام وارد شده و سپس اطلاعات درخواستی را وارد میکنید. سپس تمامی درخواستها با یک قاعده و قانون مشخص ثبت میشود. نخست اطلاعات مورد نیاز (اجباری) هر درخواست درج میگردد و بعد از ثبت اولیه درخواست، مدارک مربوطه آپلود میگردد و در نهایت امکان دانلود رسید درخواست میسر میشود. مدارک اجباری هر درخواست به صورت یک علامت ستاره قرمز در قسمت سمت چپ مشخص گردیده است. بعد از تشکیل پروفایل و ثبت نهایی امکان ویرایش اطلاعات هویتی در بخش اینترنتی سامانه میخک وجود ندارد. در صورت بروز مشکل متقاضیان میتوانند درخواست خود را ثبت کرده و پس از دریافت کدرهگیری به نمایندگی مراجعه نمایند. ویرایش اطلاعات شخص در کنسولگری انجام میشود. هنگام مراجعه به نمایندگی در دست داشتن کدرهگیری و اصل مدارک معتبر بارگذاری شده در درخواست الزامیست.

دقت بفرمایید چنانچه متقاضی قصد دریافت گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشد، دارای آیتمهای متعددی میباشد که میبایست به دقت توسط متقاضی تکمیل گردد.

ارسال دیدگاه