استانبول کارت و تهیه انواع آن با تخفیف و قیمت 2022

6 جولای 2022
0 دیدگاه

استانبول کارت و تهیه انواع آن با تخفیف و قیمت 2022

استانبول کارت و تهیه انواع آن با تخفیف و قیمت 2022

تقریبا میشه گفت تمامی کشورهایی که از سیستم حمل و نقل عمومی  استفاده میکنند یک کارت الکتریکی برای استفاده از این وسایل حمل و نقل نیز دارند. به طور شفاف تر اگر بخواهیم در مورد استانبول کارت توضیح بدیم میشه گفت مشابه کارت مترو در ایران است. البته با کمی تغییرات که در ادامه توضیح میدهیم. سیستم حمل و نقل عمومی در ترکیه از سال 1908 شروع به کار کرده. در آن سال اتوبوس های مسافر بری شهری در استانبول، آنکارا و چند شهر بزرگ دیگر در ترکیه مشغول به جابه‌جای مسافرین در سطح شهر شدند. در ابتدا فقط اتوبوس های شهری قرمز در ناوگان حمل و نقل شهری ترکیه و به خصوص استانبول کار میکردند. رفته رفته سیستم حمل و نقل عمومی در ترکیه رشد کرد و با ورود اتوبوس های دو طبقه و تراموا شکلی مدرن تر به خود گرفت. با ظهور تکنولوژی های سنگین تر استانبول و خیلی از شهرهای دیگر در ترکیه به خطوط مترو مجهز شدن. کارت های استانبول کارت از همان زمان به فروش رسید. این کارت ها در ابتدا فقط مخصوص خطوط مترو بود، اما در ادامه کاربرد های بسیار زیادی به خود گردفت.

کاربردهای استانبول کارت

امروزه تمامی کسانی که در استانبول زندگی میکنند حداقل یک استانبول کارت دارند. این کارت های علاوه بر استفاده به عنوان بلیط مترو، قابل استفاده در اتوبوس های شهری، ترانوا ها، واپور ها (اتوبوس های دریایی) و حتی تاکسی ها نیز هستند. کارت های حمل و نقل عمومی در استانبول پا را فرا تر گذاشتن و حتی امروزه میتوان از آن به عنوان کارت اعتباری، اما محدود استفاده کرد. کارت های استانبول را میتوان در فروشگاه های شوک ( Sok ) نیز استفاده کرد. اما چجوری میتوان این کار را انحام داد؟

خیلی ساده است، شما با شارژ کردن استانبول کارت میتوانید از این کارت به راحتی مثل یک کارت بانکی در فروشگاه های شوک خرید کنید. مشکلی شاید الان به ذهنتون رسیده باشه نحوه خرید و شارژ کردن این کارت ها است.

خرید استانبول کارت و شارژ آن

برای خرید کارت استانبول شما میتوانید از دستگاه های فروش بلیط ( Biletmatik ) استفاده کرد. این دستگاه ها را میتوان در اکثر ایستگاه های اتوبوس رانی یا تمامی ایستگاه های مترو پیدا کرد. نحوه خرید هم بسیار ساده است. ابتدا در نمایشگر دستگاه گزینه استانبول کارت را انتخاب کرده. ( ISTANBUL KART 10.TL) سپس از قسمت ورودی اسکناس، پول خود را وارد دستگاه کرده و بعد از آن دستگاه یک بلیط قابل شارژ به شما تحویل میدهد. برای شارژ کردن نیز فقط کافی است بلیط را در بخش مخصوص قرار داده، اسکناس را وارد کنید و منتظر تایید دستگاه شوید.

چرا استانبول کارت؟

اگر دقت کرده باشید، تا به الان از کلمه استانبول کارت استفاده کرده ایم. پس بقیه شهرها به چه صورت است؟در ترکیه هر شهر برای خود یک کارت به نام خود دارد.  مثلا در ازمیر، ازمیر کارت. در آنکارا، آنکارا کارت و …

کسانی که در استانبول زندگی میکنند میدانند چند ماهی است که استانبول کارت به سختی پیدا میشود. دلیل این اتفاق تغییر در روند این کارت ها است. در آنده نزدیک قرار است کارتی جایگزین شود که در تمامی ترکیه قابل استفاده باشد. این کارت که نام ترکیه کارت قرار است به تولید برسد به زودی در دسترس عموم قرار میگیرد و رفته رفته کارت های قدیمی از چرخه استفاده خارج میشوند.

انواع استانبول کارت

۱-استانبول کارت معمولی که از طریق دستگاه و نامحدود میشود تهیه کرد.

۲- استانبول کارت آبی (Mavi) که از طریق دفاتر شهرداری باید تهیه کنید

۳- استانبول کارت دانشجویی که از طریق دانشگاه باید تهیه کنید.

۴- استانبول کارت مخصوص سالمندان

استانبول کارت آبی

یکی از محبوب ترین نوع Istanbul kart ها کارت های Mavi هستند که برای کسانی که به در روز زیاد از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند کارایی دارد. قیمت این کارت برای یکماه استفاده در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۰۰ لیر می باشد. از این کارت در روز میتوانید به هر تعداد استفاده کنید. برای تهیه آن یک غرفه کنار دفتر ترکیه هلپر وجود دارد که می توانید خریداری کنید.

قیمت استانبول کارتچ

قیمت استانبول کارت معمولی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ لیر میباشد که قابل شارژ می باشد.

اپلیکیشن استانبول کارت

جالب است بدانید که استانبول کارت دارای برنامه می باشد. پس از دانلود نرم افزار قابلیت هایی مانند مشاهده شارژ و انجام عملیات شارژ، غیر فعال کردن کارت در صورت مفقودی و…. دارد.

ارسال دیدگاه