راهنمای جامع دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

24 جولای 2022
0 دیدگاه
راهنمای جامع دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

راهنمای جامع دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

راهنمای جامع دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

گواهینامه بین المللی ترکیه

طبق قوانینی که در ترکیه وجود دارد تمامی افراد غیر ترک که مقیم ترکیه هستند، میتوانند تا ۶ ماه با گواهینامه بین المللی خود در ترکیه رانندگی کنند. اما اگر مدت زمان اقامت بیشتر از ۶ ماه شد باید گواهینامه معتبر ترک را دریافت کنند . با توجه به توافق های صورت گرفته بین ایران و ترکیه این مسیر برای ایرانیان بسیار آسان شده و احتیاجی به رفتن کلاس های رانندگی و امتحان گواهینامه رانندگی نیست .

مزایای دریافت گواهینامه ترکیه

دریافت گواهینامه ترکیه به عنوان یک مدرک شناسایی معتبر میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به تحریم ایران و ممنوعیت استفاده ایرانیان از تبادلات مالی جهانی این مدرک می تواند ارزش زیادی داشته باشد. شما می توانید با استفاده از گواهینامه ترک تایید حساب کاربری سایت های پرداخت و فروش خارجی مانند آمازون و … را انجام دهید. شما پس از افتتاح حساب بانکی در ترکیه میتوانید نسبت به فعالسازی اکانت سایت آمازون با این مدرک اقدام کنید. همچنین در ترکیه گواهینامه یک مدرک هویتی مانند کارت ملی به حساب می آید.

آموزش دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

۱- در ابتدا باید گواهینامه ایرانی خود را ترجمه کنید.اگر ترجمه همراه ندارید میتوانید وارد سایت میخک بشید و اسکن گواهینامه خود را در سایت بارگذاری کنید و منتظر دریافت کد رهگیری باشید. این تاییدیه توسط ایمیلی که شما وارد کردید بدست شما خواهد رسید .

بعد از دریافت کد تایید باید به سفارت ایران در هر شهر ی که هستید بروید و گواهینامه ترجمه شده با مهر سفارت و تایید کیملیک خودتان دریافت کنید .(هزینه این ترجمه در سفارت مبلغ ۱۸ یورو است که باید پرداخت کنید .)
۲- وقتی ترجمه گواهینامه خودتان را گرفتید و یا از قبل ترجمه گواهینامه در دستتان بود با شماره ۱۹۹ و یا این وبسایت برای گرفتن راندوو از اداره نفوس جایی که ساکن آنجا هستید اقدام کنید .
۳-در این مرحله باید مدارک زیر را آماده کنید :

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

  • کیملیک (کارت اقامت شخص ) بهمراه کپی رنگی از پشت روی کارت ( آموزش دریافت کارت کیملیک ترکیه)
  • اصل گواهینامه ایرانی بهمراه کپی رنگی از پشت و روی گواهینامه
  • ۱ قطعه عکس پرسنلی پشت سفید
  • برگه ترجمه شده توسط سفارت
  • نوشتن درخواست ( این درخواست توسط مامور در اداره نفوس برای شما گفته خواهد شد )
    روز راندوو شما با در دست داشتن این مدارک به اداره نفوس محل زندگی خود مراجعه می کنید و پرونده ای برای شما تشکیل خواهد شد. در صورتیکه مدارک شما تایید شود (استعلام از مراجع مربوطه ) وارد مراحله دیگری خواهید شد که حدودا یک ماه طول خواهد کشید .
    ۴- پس از اینکه تاییدیه شما از اداره نفوس برای شما ارسال شد باید مدارک ذکر شده را حاضر کنید و جهت دریافت گواهینامه ترک اقدام کنید.
  • ترجمه مدرک تحصیلی ( برای اطلاع از روند و هزینه می توانید از دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی استفاده کنید)
  • گواهی سلامت از مراکز بهداشتی (معاینه سرپایی چشم و شرح سابقه متقاضی و آزمایش خون که بعد از گرفتن جواب باید به پزشک مراجعه کنید برای مشخص شدن نوع گروه خونی)
  • گواهی عدم سوء پیشینه (از مراکز عدلیه ترکیه با مراجعه حضوری به اداره پلیس از شما انگشت نگاری به عمل خواهد آمد که البته زمان زیادی به طول نمی انجامد).
  • دو قطعه عکس
  • اصل و کپی کیملیک (پشت و رو رنگی )
  • پرداخت فیش ( ۱۱۰۰ لیر که قابلیت پرداخت از تمامی بانکها را دارد)
  • پرداخت هزینه اداره پلیس حدود ۱۰۰ لیر

اگر شما تمامی این مراحل را بدرستی انجام داده باشید گواهینامه شما در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه برای شما صادر خواهد شد و به آدرسی که اعلام کردید از طریق پست برای شما ارسال خواهد شد .

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به آدرس دفتر استانبول مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه